Kerava - Lissabon

La 4.5.2024

Nyt se on alkanut: meidän kolmen viikon fillarimatka Lissabonista Sevillan, Cadizin, Rondan ja Mijaksen kautta ensin Malagaan ja sitten kotiin Keravalle.

Fillarit ym. vermeet lähtöselvitettiin (yläkuva) jo torstaina ja itse loikattiin koneen kyytiin eilen perjantaina. Kyllä yhtään pidempään ei kiinnosta istuskella lennolla eli me ei ainakaan mihinkään kymmenen tunnin päähän lähdetä. 

Lento lähti jo puolen päivän jälkeen ja täällä Lissabonissa oltiin paikallista aikaa jo heti iltapäiväkolmen jälkeen. Kun pyörät oli läjässä (alakuva), polkaistiin reilun seitsemän kilometrin päähän hostelliin. Kentällä oli muitakin pyörän kasaajia ja tyhjiä laatikoita enemmänkin. Pyöräily tänne hostelliin meni melko jouhevasti. Ei ollenkaan paha reitti, pyörätietä suurimmaksi osaksi.

Hostellissa pyörät piti viedä ulos katokseen sisäpihalle. Lukittiin ne johonkin pylvääseen ja vielä omat lukot kummassakin. Turvallinen paikka, ei hätää, sanottiin. En juurikaan nukkunut kun pelkäsin, että ne pöllitään. Jari näki pöllimisunia. Kaikki hyvin eli tallessa ovat ja kun väännettiin hyvä selitys aikaisesta lähdöstä aamulla jne., saatiin tuotua ne tänne huoneeseen yöksi.

Ei koskaan pitäisi antaa periksi siinä, että vie pyörät johonkin "turvalliseen paikkaan" ulkotiloihin. Jos käyvisikin niin, että ne varastettaisiin, me siitä vastuu kannetaan ja itketään pyörättöminä laukkujen kanssa ja reissu pilalla. Yleensä majoitusta varatessa kysytään, että saadaanko pyörät sisätiloihin ja jos ei saada, ei mennä hostelliin tms. Tästä hostellista vastattiin, että heillä on tarjota turvallinen paikka. Meistä se ei sitä ollut, majoittajasta kyllä.

Täällä kello on kaksi tuntia vähemmän kuin Suomessa eli se tarkoittaa sitä, että kukuin aamulla neljän aikoihin ja ehkä aiemminkin. Pinnistelin muutaman tunnin ja ennen kahdeksaa lähdettiin aamupalalle kaupungille. Ostettiin julkisiin 48 tunnin lippu ja tänään ollaankin reissattu klassisella raitiovaunu E28 muutama kerta. Enemmänkin oltaisiin kuljettu, mutta se on aina niin täynnä, että kyytiin ei vaan mahdu.

Vaunuissa on säilytetty monia alkuperäisiä 1930-luvun piirteitä, mm. kiillotettu puusisustus, messinkikellot ja pirteän keltainen maalipinta. Raitiovaunulinja 28 on sopimaton nykyaikaisille vaunuille todella ahtaiden käännösten, kapeiden katujen ja jyrkkien kaltevuuksien vuoksi, joten se ja raitiovaunu 12 näyttivät viilettävän näitä kiskoja.

Käveltiin aamulla tuolla rannan tuntumassa ihastellen historiallisia ja niin kauniita rakennuksia. Aamulla siellä oli hyvin tilaa kulkea, iltapäivällä väkeä mustanaan niin kuin joka paikassa. Täällä on ihania kapeita, erittäin jyrkkiä kujia ja hiivatin liukkaat kävelykadut näin sateella. Kuinkahan huomenna pysyy pystyssä pyörän kanssa kun tänäänkin sai olla todella varovainen.

Ilma oli aamupäivän poutainen ja lämmin mutta tuulinen. Iltapäivällä alkoi sade ja se jatkuu edelleen. Kastuttiin odotellessamme ratikkaa ja lopulta käveltiin hostellille. Huomiseksi on luvassa sadetta koko päiväksi ja kovaa myötätuulta.

Meillä on poljettavaa noin sata kilsaa seuraavaan paikkaan ja siksi lähdetäänkin aamulla aikaisin, että ehditään ennen isompia ruuhkia ulos kaupungista.

Lähdettiin reissuun näin aikaisin keväällä siinä toivossa, että ei tarvitsisi paahtua auringossa. No, kunhan huomisesta sateesta selvitään, lämpötilat näyttäisivät pompsahtavan 25-30 asteeseen tuolla sisämaan puolella ja pelkkää auringonpaistetta. Me ollaan shortseinemme ja muine kesävermein vitivalkoisia kadunkulkijoita. Eipä siellä Suomessa juuri aurinko ehtinyt paistaa tai jos paistoi, talvivaatteita piti olla päällä. Ei meillä edes ole mitään kovin kummoista lämmintä vetää ylle. Ei ole koskaan tarvittu ja selvitään varmaan nytkin näillä kesähepeneillä ja jos ei, sitten pitää käydä kaupassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti