27.08.2019 / 19. pvä / Figaro-Montmany - Barcelona/ 52,8 km & 28.-29.08.2019 20.-21 pvä / Barcelona

Aamuna kun lähdettiin, vihmoi hiukkasen vettä. Ajeltiin kohti Barcelonaa milloin isompaa, milloin pienempää tietä. Liikennettä oli tosi paljon ja jo kymmeniä kilometrejä ennen itse Barcelonaa, pieniä kaupunkeja oli vieri vieressä.

Edellispäivänä oli säätiedotuksessa lupailtu - tai uhkailtu - ukkoskuuroilla iltapäivän aikana. Ei ihan ehditty pois alta, kun kaatosade alkoi. Järkeiltiin, että kun pysähdytään suuren puun alle pitämään hetkeksi sadetta, ei kastuta ainakaan läpimäriksi eikä viitsisi sadevaatteitakaan kaivaa eikä myöskään suojata laukkuja. Pitihän ne lehdet hetken sadetta, mutta sitten alkoi sadevaatteiden kaivaminen ja kamojen suojaaminen. Seistiin ja odoteltiin sateen laantumista varmasti lähes tunti. Kadut lainehtivat vedestä ja aina kun auto ohitti meidät, roiskahti aikamoinen kuorma kuravettä päälle. Lähdettiin ajamaan eteenpäin heti kun katsottiin se edes jotenkin turvalliseksi, olihan vaatteet jo kasteltu ja märkien päällä nyt sadetakki.

Kaupungissa oli todella hyvä ajella pitkin pyöräteitä. Pyörätiet menevät joko autokaistojen välissä, vierellä tai sitten ne on erotettu jalankulkuväylistä. Esikaupunkialueella pyörätie oli päällystetty noin 7 x 7 laatoilla ja ne olivat vaarallisen liukkaat ja niljakkaat. Tuntui kuin olisi ajellut jäällä ja kumpikin oli lähellä kaatumista kun vähänkin käytti jarruja, pelottavaa.

Meidän kahden seuraavan yön majoitus olikin sitten ihan keskustassa, Ramblan suuntaisella ja viereisellä kadulla. Hyvä paikka, mutta fillaristin sinne ei kannata mennä koska niitä sinne ei huolita. Fillareita ei voinut kantaa huoneeseen vaikka tilaa olisi ollut eikä minkäänlaista säilytyspaikkaa ollut mihin ne sitten laittaisi. Vinkkejä kyllä sateli esimerkkinä vaikka yleinen parkkihalli satamassa, jossa ei ollut mitään vartiointia. Ei tulisi mieleenkään jättää fillareitaan sinne!

Käytiin läpi hostellin lähellä olevat maksulliset ja vartioidut P-hallit. Osassa ei ollut fillareille määriteltyä taksaa eikä siis voinut niitä myöskään sen vuoksi ottaa puhumattakaan, että olisi jonkinlaisen taksan siinä keksinyt. Alettiin olla jo aika kypsiä ja ihmeissämme, että mitäs nyt tehdään. Melkein hostellin vieressä oli vielä yksi maksullinen ja vartioitu halli, johon sitten fillarit saatiin 10 euroa/per pyörä/per yö. Ei auttanut muu kuin jättää sinne ja maksaa pyydetty taksa. Ja hyvässä tallessa olivatkin ja saatiin haettua/palautettua ne kun fillaroitiin kaupungilla.

P-hallia etsiessämme törmättiin turkulaiseen mieheen, joka oli omien sanojensa mukaan käännetty rannalla ja oli nyt pummaamassa euroja kadulla. Oli ensimmäinen suomalainen koko lähes kolmen viikon reissulla, joka nähtiin ja jonka kanssa vaihdettiin muutama sana.

Illalla käytiin syömässä Ramblalla ja tietysti kauppahallissa, joka oli niin tupaten täynnä turisteja etten yhtään ihmettele, miksi paikalliset inhoavat meitä. Eihän heillä ole tilaa toimittaa edes päivittäisiä ostoksia saatika nauttia rauhallisesta olosta kaupungissaan. Ihan hävetti.

Keskiviikkoaamuna lähdettiin ajelemaan rantaa pitkin ja syötiin aamupala syrjemmällä kaupungilla. Ja kun tuolta keikalta palattiin, käytiin hallissa ostamassa mausteita kotiin vietäväksi.

Illalla meillä oli klo 18 pääsy Sagrada Familia'an. Ollaan joskus muutamia vuosia sitten käyty ihmettelemässä kirkon mahtavuutta ulkopuolelta, nyt päästiin sisään. Liput oli ostettu jo hyvissä ajoin ennakkoon. Matkalla käytiin syömässä.

Kyllä tuo Sagrada Familia lyö ällikkällä, ainakin minut. Varsinkin se, että toista sataa vuotta sitten aloitettu kirkko on edelleen kesken vaikka niin valtavasti on jo tehty. Kunnianhimoisimmat odottavat sen valmistuvan vuonna 2026, jolloin Antoni Gaudin kuolemasta tulee kuluneeksi 100 vuotta. Heinäkuussa 2019 ilmoitettiin, että Sagrada Familia on saanut töiden loppuun saattamiseksi tarvittavan rakennusluvan eli toivoa on sen valmistumisesta.

Sagrada Familia ja Cordoban Mezquita, jossa käytiin viime vuoden reppureissulla, ovat niin upeita, mykistäviä ja ihmeellisiä ihmiskäden luomuksia, että ne saavat sanattomaksi. Miten ihmeessä ne on ikinä saatu sen aikaisilla koneilla ja laitteilla pystyyn ja kuinka paljon onkaan ihmishenkiä niiden eteen uhrattu.

Kun kierros oli ohi, lähdettiin hostellia kohti. Syrjemmällä on melko hiljaista ja rauhallista, ei tarvitse törmäillä. Eilen käveltiin varmasti ainakin kymmenen kilometriä, tekee niin kutaa jaloille fillaroinnin jälkeen. Ja aina kävellään ylös ja alas raput vaikka olisi hissikin käytettävissä.

Tänään torstaina meillä oli sitten muutto lentokentä kupeeseen "kapselihostelliin". Eipä olla aikaisemmin moisessa oltukaan. Ihan ok paitsi että suihku- ja wc-tilat on yhteisiä. Täältä on noin 3,5 kilometriä lentokentälle ja meillä on aamulla kello soimassa hyvissä ajoin, koska lentoyhtiöltä tuli jo viesti, että lentokentä turvatarkastuksessa on odotettavissa hitautta lakkojen vuoksi. Tuskin nukun ensi yönä.