Kerava - Lissabon - Porto

5.8.2022

Vietiin pyörät ja laukut päivää ennen meidän lentoa kentälle. Kaikki sujui hienosti, ei ruuhkia minkäänlaisia.

Keskiviikkona sitten itse iltapäivällä lähdettiin matkaan. Jännitti, onko pyörät ja laukut kohdentuneet meidän lennolle kohti Lissabonia.

Lissboniin saavuttiin pitkältä tuntuvan lennon jälkeen paikallista aikaa vähän yli yhdeksän illalla. Pyörät ja matkatavarat löytyi yllättävän helposti, pyöräien kasaukseen meni reilu tunti. Fillaroitiin hotelliin pimeässä kuoppaisia jalkakäytäviä pitkin. Eikä ainakaan gepsin voimin löydetty perille, se mainittakoon heti tässä alkuun.

Eli alku lähti käyntiin hienosti: ei ruuhkia, ei lentojen siirtoja eikä aikataulumuutoksia. Kaikki hyvin. Me, fillarit ja matkatavarat samassa paikassa valmiina uusiin seikkailuihin.

Eilen aamulla lähdettiin hotellilta ajelemaan ja katsastamaan Lissabonin nähtävyyksiä ja aamiaiselle. Oli sumuista ja viileääkin.

Käytiin ostamassa junaliput Portoon. Portugalissa voi pyörät ilman paketoimista viedä IC-junissa ilmaiseksi. Sellainen kulkee Lissabonin ja Porton väliä noin parnin tunnin välein päiväsaikaan. Ihan mukava reilun kolmen tunnin matka täydessä junassa.

Eilen tulopäivänä Portoon käveltiin kilometrikaupalla läpi  nähtävyyksiä. Täällä on vanhoja, kauniita taloja kaakeliseinineen, valtavia Doura-joen ylittäviä siltoja ja sikapaljon turisteja.

Meillä on tällainen pieni ja sievä parvekkeellinen huone mukavalla paikalla melko lähellä Porton keskustaa Porto Spot Hostellissa. Tämä on pienehkö hostelli ja täällä on paljon reppureissaajia. Pyörät saatiin hostellin sisäpihalle.

Tänään perjantaina lähdettiin jo aamulla kello 8 pyörien kanssa kiertämään ensin tuonne joen rantaan portiviinialueelle, sieltä meren rantaan ja sitten olikin takaisin tullessa pelkkää ylämäkeä melkoisin prosentein kohti keskustaa. Kun lähtee liikkeelle aamutuimaan, välttyy turistiruuhkilta joita oli tosi, tosi paljon paluumatkalla. Väkeä oli mustanaan kävelykadulla ja ravintoloissa.

Kohta lähdetään syömään tuonne alas joen rantaan, käydään - jos ei ruuhkia - katsomassa maailman parhaiden - ja ehkä kauniimpienkin - kirjakauppojen joukkoon kuuluvaa Livraria Lelloa. Todennäköisesti sisälle ei ole asiaa ilman ennakkoon ostettua sisäänpyysymaksua/
lippua, mutta ei haittaa.

Niin ikään Sao Benton rautatieasema olisi mukava nähdä. Se sijaitsee kaupungin historillisessa keskustassa ja on Unescon maailmanperintökohde. Sen seinämaalaukset kuvaavat maan historiaa ja maaseutumaisemia eri alueiden ihmisistä.

Huomenna meidän varsinainen matka pyöräillen polkaistaan sitten käyntiin. Polkaistaan aamulla ensin tuonne rannikolle ja siitä kohti Esposendea. Kyllä tätä on jo odotettukin, joten matkaan vaan!