Heti aluksi, että ei ollaan oltu muutamaan päivään sellaisissa maisemissa/paikoissa, joissa olisi päässyt wifin tai minkään muukaan yhteyden kimppuun. Ja olisiko sitä jaksanutkaan kirjoitella!

Meillä on kuitenkin kaikki hyvin. Ollaan ajettu, jaloiteltu, syöty, juotu ja nukuttu mitä kuumuudelta ollaan saatu nukuttua. Iltapäivällä tai illalla kun tullaan majapaikkaan, ei jaksa juuri muuta kuin raahautua suihkuun. Suihkun jälkeen sitä on kuin toinen ihminen: kyllä lähtee.

9.pvä / 05.07.2021 / Savukoski - Salla / 88,2 km

Kun oltiin Savukoskelta lähdössä ja kerrottiin, että lähdetään kohti Sallaa ja meiltä mennee veivaamiseen reilu viisi tuntia, yksi paikallinen eläkeläisukko paukutteli henkseleitään sanomalla, että kolmessa tunnissa polkaisee. Hän on tehnyt sen useamman kerran. Että onko pakko pysähdellä! Vähänkö nauratti meitä, että kyllä on nyt Lapin lisät moninkertaisena.

Savukosken kyläkaupan kupeessa myytiin Iisalmelta kuskattuja mansikoita. Ei jääty jonottamaan, kun väkeä riitti omasta takaa. Seudun omat mansikat kypsyvät vasta kuukauden kuluttua.

Päivä oli raskas, tie oli kyllä hyväkuntoinen mutta nousua ja laskua riitti. Maisemissa ei mitään valittamista - sikäli mikäli erämaasta tykkää. Oli salpalinjaa ja oli sodan uhrien muistomerkkejä. Muutama kyyn raato, pari poroa.

Sallassa käytiin syömässä Akkavaarassa, josta sai kyllä tienoon suurimman ja herkullisimman salaatin ja Jarille tulisesti maustetun vegerullan. Tosi hyvää ja täyttävää eikä kuitenkaan liian raskasta.

Pepsi on tehnyt kauppansa ja se onkin ainoa, jota pystyy näillä helvetillillä helteillä juomaan. Lämpötila heilui tänäänkin reippaasti yli +30, aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja tuulikin oli lievästi myötäinen ainakin osan matkaa.

Eipä ole pyöräilijöitä näkynyt näille syrjäteillä. Prätkiä ja autoja jonkin verran. Aika rauhassa on saatu ajella.

Melkoisia hintaeroja majoituksessa. Toisinaan melko vaatimaton hotellihuone maksaa monta kertaa enemmän kuin meille riittävä pikkumökki ja päinvastoin. Missään huoneistossa ei ole vielä toistaiseksi ollut kaivattua ilmastointia eikä ikkunoitakaan juuri ole viitsinyt auki pitää. Vaihtoehtoja tuolla syrjäseudulla ei juuri ole eikä telttaakaan ole laitettu paarmoista johtuen pystyyn tuonne pusikkoon. Suomessa matkailun on todella arvokasta ja ainakin minä toivon, että vuoden kuluttua ollaan fillaroimassa jossain ihan muualla kuin täällä.

Me ollaan kuvattu tosi vähän, siitä syy miksi täältäkään ei mitään hienoa kuvakavalkaadio löydy. Kun ei ole oikein mitään kuvattavaa.

10.pvä / 06.07.2021 / Salla - Ruka (Viipusen leirintä) / 85 km

Lähdettiin aamutuimaan, että saadaan hetki ajella ennen kuin paahde iskee. Ajeltiin kyllästymiseen saakka nosuja ja laskuja. Sallatunturi ohitettiin sujuvasti. Laskin kilometrejä Rukalle, polkeminen on taas jotenkin niin työlästä. Voi sitä riemun tunnetta, kun Käylän kyläkauppa ilmestyi näkyviin ja sai kylmää juomaa. Käytiin myös kävelemässä ja vilvoittelemassa komean Käylänkosen rannalla.

Paarma-armeijan jahti meidän ympärillä jatkuu. Välillä on hiljaisempaa, sitten taas hyökkäävät kimppuun.

Lähetin serkulleni Kontiolahdelle viestin, että täältä tullaan jo varmaan viikonloppuna. Sitten aloin tutkia karttaa ja totesin, että ei todellakaan tulla. Meillähän on lähes puolet matkasta jäljellä, joten visiitti siirtyy kyllä reippaasti ensi viikon puolelle. Pitää lähettää korjausviesti, että ei kiirettä. Ne valtavat kuhavonkaleet saavat odotella vielä hetken.

Vuokrattiin mökki Viipusen leirintäaluelta. Ihan hyvä pikkumökki meille. Nukkumisesta ei vaan oikein tullut mitään koska oli niin julmetun kuuma. Leirintäaluetta ylläpiti vanhempi pariskunta eikä siellä voinut maksaa kuin käteisellä.

Meillä on matkaa takana ehkä noin 800 kilsaa, joten eihän tämä mikään tonnin reissu tule olemaankaan ennen kuin serkujen mökkiranta häämöttää.

11.pvä / 07.07.2021 / Ruka - Kuusamo / 38,6 km

Ajettiin aamulla tänne Kuusamoon ja pidetään vähän taukoa - eli loppupäivä - ajamiseen. Täällä satoi tänään, mutta se ei raikastanut ilmaa yhtään, ilma tuoksui kuitenkin sateelta. Käytiin keskustassa torilla ostamassa mansikoita ja syömässä. Majoitutaan noin pairin kilsan päässä keskustasta ja jatketaan huomenna kohti Suomussalmea.