Saariselän keväässä

29.05.2022

Ihana Lappi. Torstai-iltana yöjunaan, liput kadoksissa kuten myös salasana lippuihin. Ottivat kuitenkin junaan, mentiin väärään hyttiin johon oli tulossa muitakin. Viimeinen löydettiin puhelimesta liput ja päästiin pyörimästä toisten jaloista ja majoittumaan sinne minne kuulutaan ja saatiin pyörät parkkiin lähes omille paikoilleen.

Aina pitäisi olla kaikki salasanat mukana, nyt ei ole yhtään mitään ja VR-sivusto oli heittänyt minut ulos pyytäen kirjautumaan. Milläs kirjaudut kun ei salasanoista hajuakaan eikä millään meinannut onnistua salasanan vaihtokaan.

Junassa tuli seitsemän pyörää Rovaniemelle, paikat lähes täynnä. Muuten juna hiljainen ja rauhallinen ja matka yötöntä yötä kohti alkoi. Ei nukuttu juuri ollenkkaan vaikka meno oli tasista ja sängyt mukavat. Rovaniemellä käytiin aamiaisella, kaupassa ja hypättiin Saariselän bussiin. Perillä oltiin myöhään iltapäivällä.

Meillä on täällä mukava kahden huoneen majoitus keittiöineen ja saunoineen. Pyörät on viety parvekkeelle, mutta jatkossa viedään autotalliin.

Saariselkä on tähän aikaan todella hiljainen paikka eikä juuri muita liikkujia näy. Paljon on ravintoloita ja liikkeitä kiinni, avataan kesäkaudeksi.

Ollaan kävelty paljon, aamulla aikaisin lähdetty ja kierrelty eilen tunturissa, tänään kurun reunoja ja tutustumassa vanhaan Prospektorin kultakaivokseen, josta ei kyllä koskaan löytynyt kultaa. Siellä oli kämpää kulkijoille ja kämpän sisällä hyvin suojattu mutta pelottava kaivosmonttu. Täällä on lunta pohjoisrinteillä ja latupohjilla, märkää alavilla paikoilla, mutta ihan hyvä kävellä. Satanut on joka päivä enemmän tai vähemmän, liikkumaan on kuitenkin päässyt.

Eilen fillaroitiin Kaunispäälle - happi meinasi loppua - ja sieltä Urupäälle, joka jäi viime kesän reissulta lähtemättömästi mieleen. Takaisin oli myötätuuli, alamäki ja saatiin kunnon sade niskaan. Ei sadevermeitä mukana, majoituspaikassa kyllä, joten kastuttiin läpimäräksi.

Huomenna vuokrataan sähköpyörät ja tarkoitus polkaista Kiilomäälle. Minun eka sähköpyöräreissu edessä, saapi nähdä kuinka muijan käy.