Llerena - Constantina / 65 km -- Constantina - Arahal / 84 km

29.8.2022

Llerenasta eilen lähdettiin 25 kilsan laskuun, oli kyllä hienoa. Ilma oli aamusta nihkeä, pilvinen ja tuuleton. Aina puoleen päivään saakka aurinko paistoi pilviverhon takaa, mutta kyllähän se sieltä aikanaan ilmestyi meitä paahtamaan. Lämpötila kohosi 22 asteesta 36 päivän edetessä.

Espanjassa on mahdottomat sateet raekuuroineen ainakin Valencian suunnalla. Näyttääpä sääkartta, että tuolla Corunankin suunnalla olisi satanut. Me ollaan toistaiseksi sateelta vältytty sitä yhden päivän kuuroa lukuunottamatta. Olisikin melkoinen vitsi, että tässä helteessä pitäisi vetää sadeasu päälle, ei kiitos.

Ajeltiin aluksi Sierra Norten reunoja, oli vihreää ja kauniit kumpuilevat maisemat. Liikennettä oli yllättävän paljon sunnuntaiaamun liikenteeksi. Fillaristeja oli paljon, jotka suhahtivat meistä ohi ylämäissä heittämällä. Paljon viinirypäleviljelmiä ja oliivitarhoja pitkälle tuonne vuorien rinteille.

Nyt ollaan Andalusiassa ja valkoisia kyliä alkaa olla siellä ja täällä. Constantinan oli kaunis pieni kaupunki ainakin kolmessa kerroksessa. Meidän majoitus sijaitsi kaupungin kapeiden ja monessa kerroksessa olevien kujien sokkeloissa. Onneksi oltiin saatu hyvät ja kattavat ohjeet, kuvallisetkin. Viimeinen se löytyi, "kerroksesta 2 tai 3", johon autoilla ei kyllä olisi mitään asiaa. Pyöräkin työnnettiin kun ei jaksettu ajaa jyrkkää mäkeä.

Illalla lähdettiin kaupungille syömään ja kun sieltä lähdettiin palaamaan majoituspaikkaan, siinä menikin sitten muutama tovi. Varmaan kierrettiin moneen kertaan samoja kujia, ennen kuin vihdoin oma pesäpaikka lopulta löytyi.

Me ollaan pyritty tällä reissulla juomaan enenmmän kuin mitä kroppa vetäisi. Vesi ei maistu, mutta makeat limut kyllä ja tuoremehu. Lisäksi aina kun on mahdollista, pysähdytään johonkin baariin ja juodaan jotakin. Eli nestettä on vedetty mahdottomat määrät, litrakaupalla vuorokaudessa.

Tänään maanantaina lähdettiin aamupalan jälkeen kohti Arahalia. Matkaa tiedettiin olevan reilu 80 kilsaa ja etupäässä tasaista tai ei ainakaan kovin nousuvoittoista.

No, aamu alkoi leppoisasti lähes 30 kilsan laskulla, jatkui melko tasaisena muutaman kymmenen kilometriä ja sen jälkeen alkoi pitkät, pitkät nousut, jotka eivät kuitenkaan mitään jyrkkiä olleet. Voimia ne kuitenkin kulutti yhdessä paahtavan auringon kanssa. Mitään suojaa auringolta ei ollut, koska ajeltiin keskellä maaseutua peltoaukealla lievässä vastatuulessa. Mittari näytti +36, ei yhtään baaria tai vastaavaa pysähtypaikkaa La Campanan jälkeen.

Tänne Arahaihin kuitenkin päästiin ehjinä ja nälkäisinä. Meidän hotelli on kaupungin keskustan ulkopuolella ja tien, jota aamulla lähdetään, varrella. Helppo nakki!

Majoittumisen jälkeen lähdettiin kaupungille ja laahustettiin puolikuolleina takaisin monen kilometrin kierroksen jälkeen muovikassa täynnä juomia huomiseksi.

Meillä on enää reilu viikkoa aikaa lomailla. Mitä lähemmäs lähtö tulee, sitä huonommin minä nukun kun mietin, miten pyörien kanssa lähtöselvityksessä onnistuu. Ikuinen riesa! Ylihuomenna ollaan Rondassa ja kierrellään siellä, katsotaan Vueltaa ja lähdetään kohti Malagaa.