Salamanca

22.8.2022

Pyykkipäivä Salamancassa. Ihanan hiljainen hotelli ja rauhallinen yö. Hyvät unet.

Tämä on kyllä yksi kauneimmista kaupungeista, joissa ollaan oltu. Nähtävää riittää ja se kaikki on kävelymatkan päässä. Cordoba jäi mieleen reppureissulla jokunen vuosi sitten ja täältä jotenkin löytyy samoja piirteitä kuin Cordobasta.

Aamiaisen jälkeen lähdettiin tutustumaan kaupunkiin ja ensimmäisenä mentiin espanjankieliselle opastetulle kierrokselle Scala Coeliin. Koska opastus ei mennyt perille, lähdettiin itseksemme kierelemään ja noustiin tornien korkeuksiin.

Turisteja oli vähän ja päästiin ilman jonottamisia kiertelemään paikasta toiseen. Varovasti kurkiseltiin yläilmoista kaiteiden takaa alas ja kuvattiin hienoa kaupunkia.Iltapäivällä käveltiin puolentoista kilometrin päähän härkätaiseluareenalle, joka oli suljettu ja ehkä rempassakin.

Saman reissun paluumatkalla jäätiin ihastelemaan Plaza Mayorin valtavaa 1700-luvulla rakennettua aukiota, josta ajan myötä on tullut kaupungin sosiaalisen elämän keskus ja siellä on kaupungin vanhin kahvila. Aukiota on sanottu Espanjan näyttävämmäksi aukioksi eikä syyttä.

Aukio on täynnä kahviloita ja pieniä myymälöitä. Paahtava aurinko pistää valitsemaan, kummalle reunalle aukiota istahdat katselemaan elämää.

Kaikkea mahdollista, vanhaa säilytettyä historiaa huokuu vanhastakaupungista, jossa meidänkin hotelli sijaitsee. Huomenna on taas aika hypätä fillarin satulaan ja jatkaa matkaa, hyvillä mielin.