Espanjassa

Kerava - Paracuellos de Jarama

Ma-ke 22.-24.5.2023

Laatikot pyörinen ja laukkusäkki vietiin sunnuntai-iltana kentälle. Meni jouhevasti ja yksi huoli vähemmän.

Maanantaina lento Madridiin, jossa oltiin klo 20 jälkeen. Pyörät tuli mukavasti omaa erikoismatkatavarahihnaa pitkin ja Jari pisti ne ajokuntoon, minä pumppasin pää punaisena ilmaa renkaisiin. Jarin pyörän stongassa tai jossakin oli ongelma, mutta päästiin hostelliin kuitenkin.

Meillä oli etu- sekä takavalot, koska Madridissa oli pilkkopimeää kun viimein päästiin ulos lentoasemalta. Mutta kuinka ollakaan, minun etuvalo oli palanut varmaan koko lennon ajan ja se sammui jo heti alkumetreillä. Oli kyllä tosi, tosi stressaava noin 7 kilsan matka hostellille. Meillähän matkaa luonnollisesti kertyi tupalaten, kuten tapana on. Suhattiin lentoasemaa ympäri vesisateessa ja ukkosessa etsien tunnelia, jota pitkin päästäisiin lentokenttäalueen ali kohti hostellia. Löytyihän se viimeinen ja hostellilla oltiin puolen yön paikkeilla. Ja pyörät saatiin autotallin suojiin.

Jari sai stongaongelman hoidettua, oli varmaan yön miettinyt sitä ja heti aamulla lampsi autotalliin ja ongelma löytyi. Kaikki hyvin.

Meidän kahden yön hostellivaraus oli Paracuellos de Jaraman kulmilla ja tiistaina lähdettiin ajelemaan kohti kaupunkia, joka sijaitsi korkean kumpareen toisella puolella. Ihan kivaa harjoitusta tulevaa varten, sillä jyrkkyyttä löytyi kyllä ja hieno lasku paluumatkalla.

Espanjan sisällissodan aikana kaupungissa tehtiin sarja siviileihin ja sotilaisiin kohdistuvia joukkomurhia. Kuolonuhrien määrä on edelleen kiistanalainen aihe. Kaupungin hautausmaalla on uhrien muistomerkki vuoren rinteessä hautausmaan yläpuolella suuri valkoinen risti.

Sää on ollut puolipilvinen, iltaisi sateinen ja lämpötila liikkunut aamun +13 päivän +24 asteeseen.

Almeria, Murcia ja Alicante ovat ainakin kärsineet hurjista kaatosateista ja tulvista parin viimeisen päivän aikana. Toivottavasti me säästytään ääri-ilmiöiltä ja päästään turvallisesti jalat kuivana reissu läpi.

24.5.2023 / Paracuellos de Jarama - La Cabrera, 59 km

Tarkoitus oli aamulla odotella vähän myöhempään ja singahtaa matkaan myöhemmin. Kilometrejä ei kuitenkaan niin kovin paljoa ollut odotettavissa. No, lähdettiin sitten heti aamukahdeksalta, käytiin aamiaisella ja kohti La Cabreraa.

Alku oli melko tasaista, hyvää tietä ajella. Paljon haukkoja/kotkia ja haikaroita, parit käärmeen raadot. Mutta sitä vaan ihmettelen, että ei täällä ainakaan keväisen vihreää ole. Pellot on samaa keltaista kuin syksylläkin. Ehkä nuo kauniit unikot kuitenkin ovat enemmän kevättä kuin syksyä.

Tämän La Cabreran pieni kylä, jossa nyt ollaan seuraava yö, sijaitsee Sierra de La Cabrera -vuoren eteläpuolella. Kaupungin keskus sijaitsee reilun 1000 metrin korkeudessa, asukkaita vajaa 3000. Polkemista oli viimeiset viisi kilometriä, jyrkkyyttä keskimäärin 9-10 prossaa, mutta tie oli oikein hyvä ja liikennettä vähän.

Tuo Sierra de La Carera poikkeaa muista ympärillä olevista vuorista suuresti. Se on jotenkin niin kovin rosoinen terävine huippuineen, joka ei kyllä tuosta kuvasta näy. Neljän kilometrin pituinen vuorijonon korkein kohta kohoaa 1563 metriin. Oikein kaunis katsella. Huomenna kun lähdetään, pitää ottaa enemmän kuvia kohteesta.

Tänne tullessa käytiin ensin syömässä, sitten päikkärit ja sen jälkeen lähdettiin katsomaan vähän huomista reittiä ja ihasteltiin samalla tuota vuorta.

Sää ollut tänään aamusta iltapäivään poutainen ja aurinkoinen, lämpötila aamulla +14 ja iltapäivällä +23. Nyt illalla täällä on satanut parit kuurot ja varmaan sataa taas yöllä.