Oiartzun - Irun - Narbarte - Berrizaun - Sunbilla - Zozaia - Olague - Ostitz - Pamplona / 103 km

7.6.2023

Herättiin ajoissa, syötiin vähän ja lähdettiin. Tiedettiin hyvin, että edessä on monen kymmenen kilometrin polkaisu, mutta ei kyllä taas osattu edes ajatella, millainen päivä tulisi.

Tie A121 oli ruuhkainen, rekkarallia, kapeat kaistaleet ajella. Reitillä oli paljon pitkiä tunneleita, joihin meillä ei onneksi ollut asiaa vaan kävelijät, pyöräilijät, hevoset ja traktorit kierrätettiin pienien kylien kautta ja näiden kiertoteiden vuoksi kilometrejä sekä nousuja tuli huimasti ennakoitua enemmän. Toisaalta niitä pitkin oli turvallista ajella eikä muita liikkujia juuri näkunyt.

Nousu oli suurimmaksi osaksi loivaa, tiukkoja rypistyksiäkin oli ja sitä riitti yli puolenvälin. Välillä kävelin ja työnsin fillaria, taukoja pidettiin paljon kiertoteiden pienissä kylissä. Upeat maisemat. Noustiin noin 850 metriin (nousumetrejä 1400) ja sitten alkoi loiva lasku aina tänne Pamplonaan saakka. Me ajeltiin ja taukoiltiin kaikkiaan kymmenen tunnin verran eilen, joten ihan tomera päivä siitä kehittyi.

Siellä rinteillä oli satanut varmasti edellisyönä reippaasti koska tie oli varjopaikoissa märkä ja kaikenlainen moska oli siirtynyt ojan pohjilta tien reunoille.

Pamplonassa etsittiin ja löydettiin pienen harhailun jälkeen etukäteen varattu majoituspaikka ja päästiin suihkuun. Käytiin illalla syömässä ja sitten simahdettiin lopen uupuneina mutta onnellisina siitä, että kaikki on hyvin eikä mitään ole hajonnut tai kadonnut.

Ilma oli osittain pilvinen, enimmäkseen vastatuulta, lämpötila on noussut alkumatkan siedettävistä epämukaviin lukuihin, aamulla +18 ja illalla täällä Pamplonassa +31.

Tänään kierrellään täällä kaupungilla. Huomenna matka jatkuu, mittarissa nyt noin 850 km eli ollaan ehkä jo yli puolivälin. Huominen on kilsoitaan myös melkoinen, mutta nousua ei pitäisi olla ihan mahdottomasti.