Requena - Bunol - Chiva - Valencia / 83 km

15.6.2023

Lähdettiin aamulla mukavassa säässä polkemaan kohti Valenciaa. Lämpötila oli kohtuullinen vielä silloin, mutta päivän aikana se nousi hellelukemiin paahtavan auringon kanssa. Aamupala syötiin heti lähdettyä, koska ei voinut olla varma, löytyykö paikkoja sen jälkeen moneen aikaan.

Moottoritien kyljessä kulki huoltotie, jota myöten aloitettiin pontevasti matkanteko. Ja oltiin ajateltu, että koko matka tai ainakin suurin osa päästään näin. Meillä olisi ollut ehkä myös mahdollisuus mennä ajelemaan moottoritielle, koska kieltoja ei näkynyt, mutta ei uskaltanut valtaisan liikenteen vuoksi edes ajatella sellista vaihtoehtoa.

Huoltotieosuudella oli jyrkkiä, lyhyitä nousuja ja tie oli melko hyväkuntoinen. Mutta kun matka jatkui, tien löytäminen kävi entistä vaikeammaksi. Milloin se meni oliiviviljemien joukossa, milloin taas päättyi yllättäen. Paljon viiniviljelmiä ja hedelmätarhoja.

Rautatieasema
Mitä lähemmäs Valenciaa tultiin, sitä tuskallisempaa suunnistaminen oli. Ajettiin julmetun suuren logistiikka-alueen läpi, joka oli varmaan suurempi kuin meidän kotikaupunki Kerava. Siellä oli ihan hyvä ajella, mutta rekkarallihan oli helvetinmoinen. Ja pariin otteeseen jouduttiin peruuttamaan, palaamaan, peruuttamaan, että löydetään oikea tie jatkaa matkaa.

Kauppahalli

Hellettä ja aurinkoa riitti. Hermot melko pinkeinä kummallakin.

Täällä kaupungissa oli sitten ihan oma show tiedossa, kun etsittiin hostellia. Hostelli ei onneksi ollut edes kovin lähellä keskustaa, mutta kyllä etsimistä oli. Se, että matkaa hostellille on 10-15 kilometriä tarkoittaa käytännössä sitä, että ruuhkaa riittää ihan koko matkalle ja pyörätien etsimistä ja ties mitä ohjelmaa.

Aivan kauhea liikenne iltapäivällä. On autoa ja on fillaria plus kävelijät päälle. Suurkaupungeissa ajelu on kyllä niin syvältä!

Lopulta kuitenkin löydettiin sinne minne pitikin, kannettiin kamat ja pyörät ekaan kerrokseen, käytiin suihkussa ja lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Ja tuo ruokapaikan etsiminenhän tuottaa ainakin yhtä paljon harmaita hiuksia kuin ruuhkatkin. Ei siihen aikaan, eli iltapäivällä, kukaan hullukaan syö tai tarjoile ruokaa. Mutta homma hoidettiin ja sitten takaisin hostelliin.

Tänään perjantaina lähdettiin aamusta liikenteeseen tutustumaan Valenciaan, jalkaisin. Steppailtiin koko päivä ja luulen, että saatiin aikaa menemään kahdeksan tuntia pyörien milloin ympyrää, milloin taas edeten asiallisesti. Käytiin osamassa kartaa, mutta oltiin ulalla siitäkin huolimatta.Löydettiin kauppahalli, rautatieasema, keskusta ja Ciutat de les Arts i de les Ciencies eli Valencian taide- ja tiedekeskus. Hieno, valoa täynnä oleva paikka. Aivan upea oli myös rautatieasema ja sen ympäristö. Uskomattoman kauniita taloja parvekkeineen, paljon ravintoloita ja ihmisiä.

Meillä on vielä huominen koko päivä aikaa tutustua Valenciaan. Ainakin käydään syömässä paellaa, joka on alueen yksi seudun perinteinen ruokalaji. Tuskin kuitenkaan enää lähdetään tuonne rannikolle - vaikka eihän me edes olla vielä nähty Välimerta - , löytynee paellat lähempääkin.

Meillä on siis kaikki hyvin. Täällä on ollut todella kuuma ilma, eilisen aamun +17 asteesta iltapäivn +36 ja sama juttu tänään. Tänään on ollut kova tuuli vähän vilvoittamassa.

Vähiin käy ennen kuin loppuu. Sunnuntaina lähdetään sisämaahan ja sitä kautta Alicanteen josta torstaina lento Suomeen.