Lissabon - Coruche / 89 km

su 5.5.2024

Eilen sunnuntaiaamuna lähdettiin hostellista kohti Tajo-jokea. Ajateltiin viisaasti, että ehkä jokea seuraten osataan kätevästi kaupungista ulos ilman turhia mutkia. Ja hyvin päästiinkin. Pyörätie vei ensin joen rantaan ja siitä eteenpäin pitkälle ulos kaupungista. Helppoa ja turvallista, ei ruuhkia. Osa, reilu 6,5 kilsaa ajeltiin kevyenliikenteen "pitkospuita", jotka oli rakennettu joen suistoalueella. Leveä ja hieno ränni. Mutainen ranta ei houkutellut tutustumista lähemmin ja mm. laivan raato makasi kyljellään mutavellin keskellä.

Lissabonissa oli paljon kodittomia. Heidän yöksi väsäämät pahvikatokset tai laajat teltta-alueet joen siltojen alla olivat surullista katsottavaa.

Kun kaupungin vanhalta ja historialliselta alueelta ajeltiin kohti Vasco da Gama -siltaa, eteen tulikin todella moderni alue, josta tuli mieleen Barcelonan rantakatu.

Matka kohti Coruchea oli osin sateinen ja tuulinen, joka avitti meitä kyllä hurjasti. Ensimmäiset unikot ja kauniita kukkia riitti koko matkaksi.

Coruche on noin 20 000 asukkaan kylä tai kaupunki. Käytiin lähiravintolassa syömässä majoittumisen jälkeen ja sitten painuttiin nukkumaan.

Täällä kasvaa luonnonvaraisena korkkitammi, jonka kuolleista soluista valmistetaan korkkia. Portugali on korkin tärkein tuottajamaa.

Sää oli aamupäivän pilvinen ja sateinen, kastuttiin. Lämpötila huiteli siinä +20. Iltapäivällä kova myötäinen tuuli jatkui ja aurinko pilkisti pilviverhon takaa, +20-25.

Coruche - Sousel / 88 km

ma 6.5.2024

Aamut on aika koleita ajella. Ilman pitkähihaista ei tarkene ja sitten myöhemmin päivällä taas ei voi olla lyhythihaisella, koska nahka kärähtää. Jari otti riskin ja käsivarret kärähtäneet vaikka 50+ -voiteet hierottu.

Tänäänkin kilometrejä tuli paljon. Nyt maasto on muuttunut sellaiseksi, että tasaista kohtaa ei juurikaan ole, pitkiä loivia nousuja ja laskuja. Tuolla jossakin siintää vuorijono. Eli tänään on ollut tiukka päivä vaikka tuuli avittikin. Paljon oliiviviljelmiä, joista Sousel on kuuluisa ja kauniita kukkaketoja. Täällä sisämaassa on paljon kesäisempää kuin esimerkiksi eilen Lissabonin kulmilla.

Meillä oli hillitön irtokoirashow aamulla. Kylä, jonka läpi ajettiin, oli tiestön osalta rakennettu isohkoista kivistä joista jokainen oli kallellaan johonkin suuntaan ja niiden välissä kunnon rako. Eli vauhtia ei voinut pitää ja eteensä piti katsella. Nähtiin jo kauempaa kolmen hyökkäilevää koiraa ja mietittiinkin, että mitenköhän meidän käy. Jengi hyökkäsi räksyttämään jalan juureen, juoksi eteen ja oli melko pelottava meininki. Jari metelöi takana, minä yritin pysytellä pystyssä. En uskaltanut huiskia hurttia pidemmälle koska olisivat voineet käydä nilkkaan kiinni. Kaksi suurempaa jätti meidän melko pian rauhaan mutta pienin hyökkäili sisukkaasti vielä tovin matkaa.

Aamulla oli rekkaralli päällä mutta kun siirryttiin pienemmälle tielle, saatiin ajella kahdestaan. Täällä on paljon haikaroita ja pesiä joka tolpan nokassa. Oikein kauniit maisemat ja kaikki hyvin.

Sää aamulla +14 ja pilvinen, päivällä +29 ja aurinkoista, koko päivän on tullut.

Huomenna matka jatkuu kohti Elvasta, joka onkin sitten viimeinen yöpyminen Portugalin puolella. Pitäisi pyöräilyn osalta olla helppo päivä mutta helteinen.